Tesla S – Elbilen, der ikke ligner en elbil
Allerede nu er det muligt i Danmark at købe elbiler. Men der er desværre fortrinsvis tale om konceptbiler – elbiler, der vel nok er elbiler, men som ikke er egnede til det vi danskere benytter vores biler til. En elbil, der ikke kan køre mere end 200 km på en opladning er ikke meget bevendt i vores moderne liv. Derfor glæder jeg, og rigtigt mange andre, os til, at Tesla Model S bliver en realitet i Danmark!
Tesla Motors Inc. Er et Silicon Valley-baseret firma i USA, der har taget teten i forhold til produktionen af elbiler. Nissan, Renault og Suzuki laver koncept-elbiler fra tid til anden, men Tesla laver udelukkende biler, der kører på elektricitet. Og det ses også tydeligt på kvaliteten af de biler, der bliver smidt ud af fabrikken, der i december 2011 beskæftigede knap 1.400 mennesker sammen med resten af firmaet.
Tesla Motors Incorporated er navngivet efter fysikeren Nikola Tesla, der står bag mange af de ting, vi i dag betegner som hverdagstrivialiteter – fx trådløs kommunikation og radio.
En luksusbil på elektricitet
Tesla Model S minder mere om en luksuriøs Audi end en ellert. Bilen går fra 1 til 100 km/t på cirka 4.5 sekunder i Performance-versionen og ligner noget, der koster halvanden million. Men det gør bilen ikke. En af de store fordele ved at købe en elbil i Danmark på nuværende tidspunkt er, at de er fritaget registreringsafgiften på 180 % og en masse andre afgifter, og hvis vi tager udsalgsprisen i USA, hvor bilen netop er udkommet, og putter moms på, ender vi på cirka 350.000kr. En pris på mellem 400.000kr og 450.000kr er derfor rimeligt at forvente i Danmark, når bilen først rammer vores breddegrader.
En Tesla S kan maksimalt køre godt 200 km/t, den bruger i den billigste model godt 7 sekunder på at ramme 10km/t og den udleder absolut ingen CO2. Den har slet ikke et udstødningsrør. At tænde og køre en Tesla S er ligesom at tænde for kontakten hjemme til fjernsynet – bilen siger næsten intet, men accelererer som en ægte Porsche.
Havde Tesla Model S været en benzinbil og ikke fritaget afgifter, havde den nærmere mindet om en Audi, BMW eller lignende luksusbil til et pænt stykke over en million. Men har du lyst til at tanke op med en ledning derhjemme fremfor på en benzinstation, kan du få Tesla Model S til langt under halvdelen af denne pris.
Bare se billedet herunder af, hvordan en Tesla S ser ud indefra. Det er luksus!
Dashboardet inde i bilen er en indbygget GPS, og du kan naturligvis spille musik fra din smartphone eller tablet med bluetooth, hvis du skulle have lyst til det. Eller bare høre radio som normalt. Du har alle mulighederne.
Én bevægelig del i motoren og batteri under bilen
På en benzinbil er der hundredvis af bevægelige dele i motoren. De kan gå i stykker, splintre og skabe problemer for hele bilen – populært kaldet at motoren er gået i stykker.
På en Tesla S er der én bevægelig del: rotoren. Og den går ikke lige i stykker. Og selv hvis den gjorde, ville det ikke være nogen større operation at skifte den, da motoren på en Tesla S mere eller mindre består af et batteri og rotoren alene.
På en Tesla S sidder batteriet under bilen. Det betyder, at der er bagagerum både i fronten og i bagenden af elbilen. Slut er det med den lille papkasse-elbil, hvor der hverken er plads til barnevogn eller et par rammer øl. Du kan have det hele i en Tesla, og når det ene bagagerum er fyldt op, går du bare i gang med det næste og fylder det op.
Se video af Tesla S herunder – den er splinterny og viser elbilen in action:
Vi vil lave en bil, folk køber fordi det er den bedste bil – ikke fordi det er en elbil.
85 kW batteri kan køre over 500 km
Det helt store problem med elbiler har indtil nu været, at de ikke kunne køre mere end et par hundrede kilometer, før de skulle oplades. Det har gjort dem meget lidt attraktive at benytte som en primær bil, og det er ikke alle familier i Danmark, der har råd til to eller flere biler med de danske afgifter på biler og deres brændstof.
En Tesla S kan købes med et batteri på 85 kW. Med det er det muligt at køre et pænt stykke over 500 km på en enkelt opladning. Det er meget, meget lidt af en families kørsel, der ikke kan klares indenfor dette spektre – og skal familien på ferie, bør de overveje at købe en billig flybillet hos et af lavprisflyselskaberne. Det vil under alle omstændigheder også være billigere end at køre derned i bil og tage langt mindre tid.
Tesla Model S kommer også i andre batteristørrelser som du kan se herunder. Dog er det næppe en god idé at vælge mindre end det helt store batteri, nu der er mulighed for det:
Oplad om natten som din mobiltelefon
Mange danskere benytter sig i dag af smartphones, jeg selv inklusive. De små bæster skal lades op hver nat, hvis de skal klare morgendagen. Derfor er det min faste rutine at sætte min HTC One S til opladning inden jeg går i seng. Om 5 år, når jeg har råd til en elbil, kan det være, at jeg gør det præcis samme med denne.
Sætter du din Tesla S til opladning om natten, kan du være sikker på, at den er helt opladt, når du skal bruge den igen om morgenen. Den lader op til cirka 100 kilometers kørsel per time, så kender du nogen, der har en elbiloplader i deres garage i en anden del af landet, kan du passende tage kontakt til dem og høre, om du ikke lige kan låne den i et par timer, hvis du alligevel er på vej derhen.
Tesla S oplades ved hjælp af et lidt større el-stik end normalt, der skal installeres (helst af en elektriker) hjemme i garagen. Herefter skal strømmen blot suppleres – og har du et solcelleanlæg, en privat vindmølle eller lignende, får du tilmed strømmen til din Tesla helt gratis. Sammenlign dette med, hvor mange penge du bruger på olie, benzin og reparationer på din benzinbil lige nu?
..men hvornår kommer den til Danmark?
Jeg kan sige rigtigt meget om Tesla Model S. Det er en uendeligt smuk bil og jeg forudser, at Tesla bliver firmaet, der for alvor gøre elbiler populære i Danmark. Så længe, at politikerne holder fingrende fra registreringsafgiften og undlader at gøre forholdende værre end de er i forhold til begrænsningen på solcelleanlæg, har bilejere alle incitamenter til at købe en elbil og selv stå for opladningen fremfor at blive rippet af visse, unavngivne muligheder.
Tesla har planer om at producere 20.000 Tesla Model S elbiler årligt, og de regner med at begynde produktionen af biler til Europa i slutningen af 2012 eller starten af 2012 jf. deres eget website:
Jeg glæder mig. Det burde du også gøre. Tesla Model S er fremtiden i forhold til elbiler!