Problemet med ufærdige elbiler

En ufærdig elbil lyder i sig selv som et stort problem. Men de ufærdige konceptelbiler, der bliver sendt ud på markedet, gør andet end at frustrere ejerne – de gør det sværere for elbiler at få det gennembrud, teknologien ellers tillader dem i dag.

Lad os starte med at definere en ufærdig elbil: En elbil, der vel nok kan køre, men som ikke har et batteri, der kan klare mere end et par hundrede kilometer på en opladning. På den måde kan du køre til og fra arbejde, men når bilen skal bruges til fx familiebesøg eller længere ture, er den ikke meget værd. Og så er det op til idealisterne alene at købe elbiler – ligesom det er nu. Det er ikke en holdbar situation for elbilens fortsatteudvikling.

Jeg har også et par eksempler på sådanne ufærdige elbiler – og et eksempel på en ægte elbil!

Nissan Leaf

150 kilometer på en opladning. Det er alt, hvad en af Danmarks mest populære elbiler kan klare for os. Bilen kan bl.a. købes sammen med Betterplace Denmark, og trods det skal du slippe knap 300.000 kr for bilen.

Du bliver meget hurtigt træt af at kunne køre så lidt med en Nissan Leaf. Bilen egner sig kun til små og trivielle ture. Jeg kan ikke forestille mig, at en Nissan Leaf kan klare en families behov – måske som sekundær bil, men der skal stadigt en rigtig elbil eller en benzinbil til.

Hvis et opportunistisk par køber en Nissan Leaf i håbet om at skifte til en elbil, bliver de skuffede. Og det bliver ikke gode erfaringer med elbiler, der fortæller videre til venner, familie og kolleger. Nissan Leaf gør det kun værre for elbiler i Danmark ved at være en ufærdig konceptbil med et for småt batteri.

Renault Fluenze

En anden meget populær elbil, også pushet af Betterplace, er Renault Fluenze. Denne familiebil med plads til 5 mennesker holder ikke meget over 100 kilometer på en hel opladning. Igen er det ikke noget, der kan erstatte en benzinbil, og med 100 km på en opladning er det ikke engang tæt på at være tilfældet.

Renault laver også andre elbiler, der desværre ikke er kommet til Danmark endnu. Elbiler, der også har et væsentligt mere imponerende batteri. Men for nu bør vi blot lade helt være.

En ægte elbil: Tesla S

Tesla S kan køre 4-500 kilometer på en opladning, har plads til en hel familie og ligner mere en Audi A5 end en Fiat 500. Det er den type bil, du ikke har lyst til at købe, blot fordi det er en elbil – men fordi det set og ret er den bedste bil!

Tesla har ikke forsøgt at skabe den billigste elbil, eller den, der fylder mindst. De har forsøgt at skabe den bedste af slagsen. Den, der rent faktisk kan erstatte en elbil, og som ikke blot erstatter, men forbedrer!

tesla s i cockpittet

Tesla S og lignende biler er præcis, hvad vi har brug for. Her skal elbilejeren ikke gå på kompromis for at spare penge og miljøsvinende stoffer. I stedet for ender det rent faktisk med at være en fordel at skifte til en elbil. Og så bliver det helt automatisk også mere tiltrækkende at købe en elbil og støtte miljøet!

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.