Batteriet er elbilens akilleshæl

Allerede i 1980’erne havde vi i Danmark ”Ellerten”, men vi er kommet langt siden dag. I dag er elbilen et reelt alternativ til en benzinslugende bil, og det er ikke kun miljøet, men i høj grad også din pengepung, der vil nyde godt af et skifte til en elbil – men batteriet er akilleshælen.

Med så mange fordele ved at skifte til en elbil er det lige før, det er muligt at overse genen med batterierne. Og heldigvis er der da også fart på i forhold til batteriets udvikling.

Hvad er, og hvordan fungerer en elbil?

Hvor en almindelig bil kører på benzin eller diesel og skal optankes på en tankstation, kører en elbil på almindelig elektricitet og skal ikke optankes, men oplades. Opladningen vil for de fleste elbilers vedkommende blive foretaget hjemme i garagen med et hertil specielt indrettet stik, mens nogle få elbilproducenter forsøger at opstille ladestationer rundt omkring i Danmark, hvor det skal være muligt at skifte batteriet på et par minutter.

grøn bil foran grå biler

Motoren i en elbil kører på elektriciteten i de opladede batterier. En af de store fordele ved en elbil er, at motoren på en elbil er utroligt simpel og ikke – i modsætning til en benzinmotor – består af bevægelige dele. Selv hvis du forsøger, skal du derfor gøre dig meget end umage for at ødelægge en elbils motor, hvor benzinmotoren skal behandles som en konge for ikke at gå i stykker i tide og utide.

Størrelsen og effektiviteten af batteriet bestemmer, hvor meget din elbil kan køre på en opladning og hvor hurtigt den kan køre.

Er en elbil billigere end en benzinbil?

For at danskerne skal skifte til en elbil kræves det, at en sådan bil er mere økonomisk forsvarlig end en benzinbil. Elbilbloggen.dk har lavet en omfattende udregning af økonomien i en elbil, hvor det fastlås, at besparelsen fra en almindelig benzinbil er på ca. 75.000kr om året og en dieselbil ca. 50.000kr om året ved et kilometerantal på 2.000 om måneden.

Den tager vi lige igen:

50-75.000kr om året at spise ved at skifte til en elbil i mindskede transportudgifter og vedligeholdelsesudgifter. Besparelsen bliver endda endnu mindre, hvis du får din energi fra fx solceller, hvor kWh-prisen bliver endnu lavere end den brugt i regnestykker herover.

Med til historien hører desværre også, at elbiler i anskaffelsespris er en del dyrere end benzinbiler. Hvor du kan få en gammel benzin næsten smidt i hovedet, skal du ud at investere adskillige hundrede tusinde kroner for at købe en elbil med et ordentligt batteri.

Især batteriet er nemlig det, der er med til at trække prisen på en elbil op til ubehagelige niveauer. Til gengæld er der i dag ikke registreringsafgift på ”rene elbiler” (i kontrast til hybridbiler, der både kører på el og fx benzin), hvilket er med til rent faktisk at gøre det muligt for en almindelig familie at skifte til en elbil.

Batteriudviklingen går rivende hurtigt i øjeblikket, og et moderne batteri kan sagtens ligne en mindre antikvitet om 5 år. Men det bør ikke forhindre dig i allerede nu at investere i en elbil, da det allerede nu sagtens kan betale sig og under alle omstændigheder er en stor gevinst for miljøet.

Udskift batteriet

I moderne elbiler er det muligt at udskifte batteriet. Derfor er der intet i vejen for at købe en elbil og om 5-8 år blot at købe et nyt batteri fremfor også at købe et nyt karrosseri og motor. På denne måde bliver elbilen en mere attraktiv investering. Og mere interessant bliver det, når vi tænker på, hvilke batterier vi har om 5 år:

Så sent som i februar 2012 kom nyheden om et nyt batteri, der kunne halvere prisen og fordoble kapaciteten frem. Dette sker ved hjælp af silikone-kul nanokomponenter, der lader litium-ioner passere gennem en ny type af elektrolyter – hvad dette betyder, er kort sagt mere strøm på den samme plads. Nuværende elbiler bruger litium-baserede batterier, men bortset fra at være tunge, er der grænser for, hvor meget strøm, der kan klemmes ned på ét batteri her.

Ovenstående batterier bliver desværre næppe tilgængelige før 2015.

Udviklingen går rigtigt stærkt – vi har meget at glæde os til i fremtiden, når elbilernes batterier kan klare så lange distancer som adskillige benzinoptankninger i dag tillader.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Batteriet er elbilens akilleshæl, 5.0 out of 5 based on 1 rating

Om Halfdan

Jurastuderende på Aarhus Universitet og interesseret i vedvarende samt bæredygtig energi. Læs mere om mig her.
No comments yet.

Skriv et svar